donderdag 3 februari 2022

Rampen komen nooit alleen

 Michiel is vertrokken naar La Gomera (een van de buureilanden), en ik ben nu alleen met Jitse. De laatste avond met z'n drieen voltrokken zich nog even een aantal rampen of bijna-rampen tegelijkertijd. 

Dat zit zo: dankzij de oneindige wijsheid van computerfabrikanten, en met name de fabrikant DELL, en de oneindige wijsheid van mijn werkgever om die rotzooi aan te schaffen, heeft mijn laptop dus een voedingsplug die NIET-universeel is, en nergens op past. Fijn is dat altijd, dat bepaalde fabrikanten menen om dwars door alle standaarden heen met weer iets aparts te moeten komen. De laptop heb ik mee om in verloren uren ook nog wat aan mijn werk te doen. 

Thuis hebben we welliefst 2 prachtige universele laders, waarmee je dus dingen zoals laptops op de accu van een auto kunt aansluiten, via de sigarettenaansteker die nog steeds in de meeste auto's zit. Zo'n lader converteert dan van 12 V naar 19V (instelbaar), en heeft een setje opzetbare pluggen er bij zodat het altijd past. Behalve bij die rotzooi van DELL dus, die weer meent met een speciaal dik formaat plug te moeten komen. Dit wist ik natuurlijk vooraf al, en ik heb dan ook vooraf een apart tussenstuk voor die aansluiting proberen te bemachtigen. Niet te krijgen natuurlijk. 

Hier in een electronicawinkel in Santa Cruz de Tenerife wisten ze echter ook raad: een apparaatje dat ook op de auto-accu kan, en converteert naar 220V. Het is wel nogal een inefficiente mijl-op-zeven: converteren van 12 V gelijkstroom naar 220V wissel naar 19V gelijk is nogal een verspilling van energie, maar het werkt tenminste. 

Helaas is dat zo inefficient dat het zuigt aan je auto-accu, en je kunt dus alleen laden als je rijdt. Bij stilstand werkt het niet: binnen een uur was de accu van de auto leeg. 

Dus wij stonden op een gravel-parkeerplaats langs een B-weg om zes uur 's avonds aan onze bus-met-dode-accu te sjorren, want die moest een klein hellinkje over om op de weg te komen. Werkt dus niet, veel te zwaar. 

Gelukkig zijn Tenerifanen erg behulpzaam. Er werd van een huis 300 meter boven ons op de helling geroepen: do you need help? Yes.

Een kwartier later lukte het om de bus terug naar de weg te duwen, met behulp van deze aardige lokale bewoner. Daar startte hij weer makkelijk, bergafwaarts, en ik ging een rondje rijden om de accu op te laden. 

Inmiddels was het donker geworden en Michiel was op de overnachtingsplek achter gebleven om te koken, met hulp van Jitse. Toen ik een half uur later terug kwam was er een harde wind opgestoken, en begon het ook nog eens te regenen. Jitse had zijn kite-surf-vlieger opgepompt en als windscherm om het kooktoestel gelegd. Michiel was net bezig in het donker het gasflesje te verwisselen, en de brander weer aan te steken. 

Resultaat: een enorme steekvlam, een brander die een vuur produceerde van meer dan een meter hoog, Michiel die achteruit stoof, en Jitse die met z'n vlieger maakte dat hij weg kwam. 

Vlieger vloog in de fik; werd niet meer vastgehouden, en waaide even verderop de gortdroge struiken in, en vervolgens vlogen die ook in de fik, een massale bosbrand veroorzakend.

Die laatste zin, dat had kunnen gebeuren, maar zo erg was het ook weer niet. Jitse wist zijn vlieger net op tijd in veiligheid te brengen, en nadat na enkele tientallen seconden bleek dat er niks ging ontploffen, wist ik de brand snel te blussen met de watertank.

Schade: verschroeide wenkbrauwen van Michiel, en een gasstel met compleet afgesmolten knoppen die bij de inventaris van de gehuurde bus hoorde. En geen warme maaltijd. 

Michiel ontfermde zich weer over het eten door er nu een maaltijdsalade van te maken, en ik hielp Jitse in de regen met het opbergen van zijn vlieger. Helaas, in alle consternatie had hij de ventieldop er scheef opgedraaid, en deze was er met geen mogelijkheid af te krijgen. En de wind bleef aan het ding rukken ondertussen.

Na een kwartier sjorren met tegelijkertijd een te klein tangetje en handkracht kwam de dop los. De vlieger kon opgevouwen, de wind ging tegelijkertijd liggen, het hield op met regenen, en het eten was ook nog eens klaar. De goden waren ons weer gunstig gezind. 

We hebben ondertussen ter vervanging van het onbruikbare gasstel een nieuw soortgelijk stel voor de eigenaar van de bus aangeschaft. Schadepost: €18. Valt mee. Campinggaz is wel veel veiliger dan dit systeem, trouwens...

foto van het fik volgt later....

Geen opmerkingen: