zondag 12 juni 2011

In Nederland was het nog meer gebroken pootjes geweest...

Ibrich zag haar kans schoon, gister. Ze zag Ingeborgs autosleutel liggen, spurtte naar de auto, stak de sleutel in het contact, en startte de auto. Ingeborg was voor de auto bezig toen het gebeurde.

In Nederland was dit wellicht op een drama uitgelopen: het komt daar regelmatig voor dat een kind een contactsleutel van de auto omdraait, met als gevolg dat de auto dan hikkend een paar meter vooruit schiet voordat de motor weer afslaat. Het is wel voorgekomen dat een kleuter op zo'n manier z'n eigen oma dood reed.

Hier is dat pertinent onmogelijk. Dat komt omdat de auto's moderner en beter zijn. Hier zijn ze namelijk allemaal uitgerust met een automaat. Ik begrijp dan ook niet waarom Nederland massaal aan de schakelbakken is, terwijl automaten zo veel makkelijker en zo veel veiliger zijn.

De auto hier heeft een P-stand: je kunt hem alleen starten als hij daarin staat; anders werkt het gewoon niet. Maar in de P(ark)-stand staat hij dus wel UIT de versnelling. Starten in de versnelling en hikkend vooruit schieten is per definitie dus onmogelijk.

Wil je daarna de auto echt laten rijden, dan is dat nog steeds onmogelijk voor een kind van 5. Je moet namelijk de rem intrappen om hem uit de P-stand te zetten en in de versnelling te krijgen. Trap je de rem niet in, dan zit er geen enkele beweging in de pook.

In Nederland was ik alleen maar handgeschakelde auto's gewend, maar hier in Nieuw Zeeland heeft niemand die. En terecht. Niet alleen is het rijden veel rustiger en gemakkelijker, maar daardoor is het natuurlijk ook veiliger. Je hoeft als chauffeur nou eenmaal minder handelingen te verrichten, dus kun je je aandacht beter bij het verkeer houden. Daarnaast slaat de motor nooit af als het stoplicht net op groen staat.

En ondanks het feit dat het verhaal wil dat automaten minder zuinig in gebruik zijn, geloof ik daar werkelijk geen biet van. Een automaat schijnt wat zwaarder te zijn, waardoor de auto wat zwaarder is en daardoor meer brandstof zou gebruiken. Dit lijkt me een miniem effect. Maar mocht het al uitmaken, dan zal alleen een ideale chauffeur die altijd optimaal schakelt in een handgeschakelde auto echt wat zuiniger kunnen rijden. Het gros van de chauffeurs echter rijdt lang niet altijd in de optimale versnelling, waardoor een automaat zuiniger zal uitvallen.

Dus wat mij betreft komt er onmiddellijk een verbod op handgeschakelde auto's.

3 opmerkingen:

Arjen zei

Het scheen vroeger zo te zijn dat automaten minder zuinig waren, maar dat verschil is tegenwoordig niet duidelijk meer, naar wat ik heb begrepen. Een automaat is inderdaad een stuk veiliger en makkelijker, maar als je in de bergen woont is het toch wel erg handig om terug te schakelen en op de motor te remmen, wat met een automaat niet kan. Een ander nadeel van de automaat is dat je de auto niet kunt "jump" starten.

Hier in de VS heb ik eens gelezen dat dieven een auto probeerden te stelen, maar in de kraag werden gevat omdat ze niet wisten hoe ze een koppeling moesten gebruiken. Dus een auto met koppeling heeft wel als voordeel dat er minder kans is dat dieven je auto stelen, als tenminste de meerderheid van de mensen een automaat rijdt.

Rinke zei

De meeste automaten tegenwoordig hebben ook een 1 en 2-stand, dat wil dus zeggen dat je inderdaad in de bergen de auto uitdrukkelijk in de 1 of de 2 kunt zetten.

Anoniem zei

Als je een Toyota verso rijdt is het voor een kind onmogelijk de auto te starten omdat je eerst de transponder in een sleufje moet steken en daarna de koppeling moet intrappen, anders wil hij niet starten. Verder is een automaat wel gemakkelijk natuurlijk.
Siep.