Dat we het niet zo op hebben met
Braziliaanse automonteurs had een oplettend lezer al kunnen opmerken; dit zijn echter niet de enige beunhazen in dit land.
Onlangs ging ik naar de Ferreteria op de hoek een blok verder om een lamp voor in de bus te kopen. Ze hadden inderdaad zoiets, een soort van looplamp aan een lang snoer met aansluitingen die rechtstreeks op de accu geklemd konden. Het enige wat er aan ontbrak was de gloeilamp zelf.
Geen probleem, die hadden ze ook. De man kwam aanzetten met een lamp voor het lichtnet. Ik wees op het doosje, waar "110 Volt" op stond.
"Dat kan toch niet op de accu van de auto?"
"Jawel hoor, geen enkel probleem".
"Hè, maar dat is toch 12 Volt??".
Na stug volhouden gind de man op zoek naar een andere lamp, en kwam aanzetten met een spaarlamp voor het lichtnet. Opnieuw van 110 Volt. Hij wees op het doosje, waar "11 W" op stond.
"Hier, deze is 11, dan kan dat dus".
"Nee, dat is Watt, het gaat me niet om de Watts, ik moet 12 Volt hebben".
"Ja, maar dit is 11, dat kan echt wel op 12."
"Ja, maar dat zijn WATTs. Een auto-accu is 12 VOLT. Het gaat om Volt. Kijk maar hier, hier staat op ditzelfde doosje dat het voor 110 Volt is".
Nou als ik zo moeilijk deed konden ze me niet helpen. Zulke ingewikkelde lampen hadden ze niet.
Schuin er tegenover in dezelfde straat wisten ze meteen wat ik bedoelde, en had ik een goede gloeilamp te pakken. De man keek nog wel even naar de looplamp.
"Die hebben we hier ook. Mag ik vragen wat hij kostte?"
"18"
"Ai, da's duur. Hier is het 14".
Thuisgekomen vertelde ik het verhaal aan Ingeborg. Die merkte op: "Ja, die lui in die winkel begrijpen niet veel. Mij snappen ze ook nooit".
Verbijsterend dat dat kan... Je staat al tientallen jaren in een winkel die electriciteitsdingen verkoopt, en je hebt geen flauw benul van het verschil tussen Volts en Watts, en dat een lichtnetlamp het niet doet op een autoaccu. Nou snap ik ook wel dat niet iedereen hier een even hoge opleiding heeft, maar je mag toch wel enige basale vakkennis van zo'n winkelier verwachten, lijkt me.
Nou ja, we weten nu in elk geval welke winkel we niet meer heen moeten voor electrische waar.